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Faculty

Éric VERNETTE

Publications

  • Articles (ranked journals)
    • Destoumieux, L., J. Grobert, É. Vernette, "No more taboos for young people? sex and death in provocative advertisement", Journal of Marketing Trends, December 2022, vol. 8, no. 1, pp. 2-15
    • Dehling, A., É. Vernette, "Theorisation essay on the role of appropriation in the second-hand item purchase process", Recherche et Applications en Marketing, 2020, vol. 35, no. 1, pp. 6-27
    • Hamdi-Kidar, L., P. Keinz, E. Le Nagard, É. Vernette, "Comparing Lead Users to Emergent-nature Consumers as Sources of Innovation at Early Stages of New Product Development", Journal of Product Innovation Management, September 2019, vol. 36, no. 5, pp. 616-631
    • Ayadi, N., C. Paraschiv, É. Vernette, "Vers un référentiel théorique interdisciplinaire synthétique du bien être individuel", Revue Française de Gestion, May 2019, vol. 45, no. 281, pp. 43-58
    • Abaidi, I., É. Vernette, "Does digitalization create or reduce perceived global value?", Journal of Consumer Marketing, 2018, vol. 35, no. 7, pp. 676-687
    • Ayadi, N., C. Paraschiv, É. Vernette, "Increasing consumer well-being: risk as potential driver of happiness", Applied Economics, January 2017, vol. 49, no. 43, pp. 4321-4335
    • Vernette, É., A. Beji-Becheur, M. Gollety, L. Hamdi-Kidar, "Les lead-users en marketing : interrogations et nouvelles contributions psychométriques", Recherche et Applications en Marketing, November 2013, vol. 28, no. 4, pp. 3-27
    • Vernette, É., L. Hamdi-Kidar, "Co-creation with consumers: who has the competence and wants to cooperate", International Journal of Market Research, July 2013, vol. 55, no. 4, pp. 539-561
    • Bertrandias, L., É. Vernette, "Que valent les communications interpersonnelles ? Calibrage interpersonnel des connaissance et sélection des sources de conseil", Recherche et Applications en Marketing, 2012, vol. 27, no. 1, pp. 33-57
  • Books
    • Giannelloni, J.-L., É. Vernette, Études de marché, Vuibert, Paris, France, 2019
    • Vernette, É., Techniques d'étude de marché, Vuibert, 2017
    • Vernette, É., Marketing l'essentiel et l'expertise à l'ère digitale, Eyrolles, Paris, France, 2016
    • Giannelloni, J.-L., É. Vernette, Études de Marché, Vuibert, Paris, France, 2015
    • Giannelloni, J.-L., É. Vernette, Études de Marché, Vuibert, Paris, France, 2012
  • Chapters of books
    • Abaidi, I., É. Vernette, "De la recherche à la reconquête de la valeur perçue : le cas de la presse en ligne" in La valeur perçue en marketing : Perspectives théoriques et enjeux managériaux., In R. Mencarelli, & A. Rivière Eds, Presses Universitaires de Provence , 2020
    • Vellera, C., É. Vernette, S. Ogawa, "The User Innovation Phenomenon" in The Elgar Companion to Innovation and Knowledge Creation., H. Bathelt, P. Cohendet, S. Henn & L. Simon Eds, Edward Elgar, pp. 372-391, 2017
    • Vernette, É., L. Hamdi-Kidar, "Lead-users vs. Emergent Nature Consumers for marketing co-creation: are they really different?" in Consumer Empowerment What & Why?., A. Geyer-Schulz and L. Meyer-Waarden Ed., Karlsruher Institute für Technologie (KIT), pp. 153-163, 2014
  • International conferences
    • Grobert, J., É. Vernette, L. Destoumieux, "From compliance to internalization: how to make provocative ads effective?" in AMA Summer conference, 2023, San Francisco, USA
    • Grobert, J., É. Vernette, L. Destoumieux, "L'usage du tabou auprès des digital natives : le choc, c'est les autres !" in XXXIXème congrès international de l'AFM, 2023, Vannes, France
    • Destoumieux, L., É. Vernette, J. Grobert, "Taboo new representations and modalities: an application to advertising provocation" in International Marketing Trends Conference, 2021
    • Thion, S., É. Vernette, M. Giraud, "Les causes et les conséquences de l’engagement dans la cocréation de valeur : le rôle médiateur de l’empowerment individuel" in 36ième Congrès de l’Association Française de Marketing, 2020, Biarritz, France
    • Destoumieux, L., É. Vernette, "Les effets de l’influence normative exercée par un groupe sur l’évaluation individuelle de stimuli publicitaires tabous" in 36ème Congrés International de l'Association Française du Marketing (AFM), 2020, Biarritz, France
    • Destoumieux, L., É. Vernette, "The normative social influence exerted by a group on the individual assessment of taboo sexual advertising stimuli: comparison of compliance between men and women" in EMAC Annual Conference, 2020, Budapest, Hungary
    • Ayadi, N., C. Paraschiv, É. Vernette, "Une nouvelle vision du bien-être du consommateur : Un équilibre personnel multifacettes" in 18th International Marketing Trends Congress, 2019, Venise, Italy
    • Vernette, É., S. Thion, "Engagement dans la co-création de valeur et satisfaction de vie : un résultat surprenant" in 34ème Congrés International de l'Association Française de Marketing (AFM), 2018, Strasbourg, France
    • Vernette, É., S. Thion, "Does Value (Co-)Creation Contributes to Consumer Well-Being? An Empirical Study" in 47th European Marketing Academy Conference (EMAC), 2018, Glasgow, United Kingdom
    • Thion, S., A. Munzel, É. Vernette, "Engaging Individuals in Value Co-Creation Through Experience: The Interplay Between Extrinsic and Intrinsic Motivation (Best award paper)" in 25th International Colloquium on Relationship Marketing (ICRM), 2017, Munich, Germany
    • Thion, S., É. Vernette, "Les moteurs de l'engagement du consommateur dans la co-création de valeur" in 33ème Congrès International de l'Association Française de Marketing (AFM), 2017, Tours-Orléans, France
    • Ruspil, T., É. Vernette, "Dis moi ce que tu tweetes, je te dirais peut être si tu es un e-leader d'opinion" in 33ème Congrès International de l'Association Française de Marketing (AFM), 2017, Tours-Orléans, France
    • Ruspil, T., L. Bertrandias, É. Vernette, "Les leaders d’opinion et l’influence dans les réseaux sociaux : Une nouvelle conceptualisation pour une meilleure mesure" in 32 ème Congrès de l’Association Française du Marketing (AFM), 2016, Lyon, France
    • Ruspil, T., L. Bertrandias, É. Vernette, "Proposal for a new conceptualization of e-opinion leadership on online social networks" in 45th Annual Conference of the European Marketing Academy (EMAC), 2016, Oslo, Norway
    • Pruche, L., L. Bertrandias, É. Vernette, "L’empowerment psychologique du consommateur par internet lors d’un achat de service" in 31ème Congrès International de l’Association Française du Marketing (AFM), 2015, Marrakech, Morocco
    • Ayadi, N., C. Paraschiv, É. Vernette, "Me sentirais-je plus heureux après avoir pris du risque ? Une étude des liens entre prise de risque et bien-être du consommateur" in 31ème Congrès International de l’Association Française du Marketing (AFM), 2015, Marrakech, Morocco
    • Abaidi, I., É. Vernette, "La digitalisation d’un produit : création ou destruction de valeur pour le consommateur" in 30ème Congrès annuel de l’Association Française de Marketing, (AFM), 2014, Montpellier, France
    • Vernette, É., L. Hamdi, "Lead-user ou consommateur de nature émergente ? Une recherche de paternité pour les stratégies de co-création marketing" in 30ème Congrès annuel de l’Association Française de Marketing, (AFM), 2014, Montpellier, France
    • Vernette, É., L. Hamdi, "Are Lead-Users and Emergent-Nature Consumers really different? Explaining the relationship between two key targets for marketing co-creation strategies" in 13th International Marketing Trends Conference, ESCP Europe, 2014, Venise, Italy
    • Dehling, A., É. Vernette, "Making someone else’s object one’s own: The matter of second-hand item appropriation.Top twenty papers for The Best Paper Award based on a doctoral dissertation" in 42nd Annual Conference of the European Marketing Academy (EMAC), 2013, Istanbul, Turkey
    • Dehling, A., É. Vernette, "Au-delà des freins à l’achat d’occasion: un éclairage anthropologique sur le concept d’appropriation" in 29ème congrès de l’Association Française de Marketing, 2013, La Rochelle, France
    • Borau, S., É. Vernette, "Crédibilité et efficacité des modèles selon leur degré de beauté idéale : le cas des publicités cosmétiques" in 29ème congrès de l’Association Française de Marketing, 2013, La Rochelle, France
    • Vernette, É., L. Hamdi, "Lead-users vs. Emergent Nature Consumers deux cibles majeures pour la co-création aux motivations divergentes" in 29ème Congrès de l'Association Française de Marketing (AFM), 2013, La Rochelle, France
    • Vernette, É., L. Bertrandias, J.-P. Galan, A. Vignolles, "Construit et concept de leader d’opinion dans les réseaux sociaux : proposition d’un agenda de recherche" in 28ème Congrès de l’Association Française du Marketing (AFM), 2012, Brest, France
    • Vernette, É., L. Bertrandias, J.-P. Galan, A. Vignolles, "Identification d’un leader d’opinion : état des controverses" in 28ème Congrès de l’Association Française du Marketing (AFM), 2012, Brest, France
    • Vernette, É., L. Bertrandias, J.-P. Galan, A. Vignolles, "Le rôle et l'identification des leaders d'opinion dans les réseaux sociaux traditionneles et virtuels : controverses marketing et pistes de recherche" in 11th International Marketing Trends Conference, 2012, Venise, Italy
  • Conferences, symposiums, workshops
    • Thion, S., É. Vernette, "Drivers of consumer’s engagement in value création" in 5th Naples Forum on Service, 2017, Naples, Italy
    • Vernette, É., L. Hamdi, "Are lead-users and emergent-nature consumers really different? Exploring the relationship between two key targets for marketing co-creation strategies Best papers session" in 13th International Marketing Trends Conference, 2014, Venise, Italy
    • Vernette, É., L. Hamdi, "Lead-users vs. Emergent Nature Consumers for marketing co-creation: are they really different?" in 2nd Workshop on Customer Empowerment, 2013, Karlsruhe, Germany
    • Hamdi, L., É. Vernette, "Co-creation with consumers: Who are the best targets?" in 10th Open and User Innovation Workshop (OUI), Harvard Business School, 2012, Boston, USA
  • Radio, TV, press
    • Vernette, É. - "Une étude de marché ne s’achète pas comme si c’était des boulons ! (interview)" - 2021, MRNews, France
    • Vernette, É. - "Mais pourquoi donc Coca-Cola lance-t-il une boisson alcoolisée au Japon ?" - 2018, Challenges
    • Vernette, É. - "Co-création avec le consommateur : les atouts et les pièges" - 2016, Precepta : programme thématique, réalisé par Xerfi
    • Vernette, É. - "L' influence des e-leaders d'opinion dans les médias et réseaux sociaux online" - 2016, Precepta : programme thématique, réalisé par Xerfi
    • Vernette, É. - "Marketing participatif : jusqu’où peut-on aller ?" - 2014, Les Echos
    • Vernette, É. - "A quoi servent encore les boutiques ?" - 2014, Comprendre pour entreprendre
    • Vernette, É. - "Les nouveaux influenceurs en entreprise" - 2014, France2 Télématin
    • Vernette, É. - "Se confronter aux remarques des uns et des autres…" - 2013, Les Echos
    • Vernette, É. - "Réseaux sociaux, réseaux d'influence, la grande kermesse du marketing" - 2012, Le Nouvel Economiste Numérique
    • Vernette, É. - "La mesure de l'influence dans les réseaux sociaux" - 2012, L'Express.fr