
RNCP Code: 35909
The Master 2 Strategic Business Development programme educates future managers to be able to assist small or medium-sized enterprises (SMEs) with their growth strategies in changing and expanding markets.
Students are trained to master feasibility analysis techniques and to implement strategic initiatives in highly dynamic environments.
Practical Guide of Business Development Professions
Bloc 01 - Élaborer une vision stratégique en management stratégique
ECTS : 14.00
HCM : 60.00
Growth Strategies
ECTS : 7.00
HCM : 30.00
Language of instruction : English
- Intended learning outcomes
At the end of this course, students will be able to:
- elaborate a strategic vision in strategic management
- identify growth opportunities and related growth strategies to follow;
- be aware of advantages and pitfalls of each growth option and related strategy implemented;
- anticipate growth-related problems.
- Prerequisite
Students should master the tools necessary to conduct a strategic diagnosis:
- Analysis of the external environment (with the PESTEL and PORTER models);
- Analysis of the internal capabilities of the firm (with the value chain and VRIO models mainly).
Pratiques de stratégie
ECTS : 7.00
HCM : 30.00
Language of instruction : French
- Intended learning outcomes
Après avoir suivi ce cours, les étudiants doivent être capables de :
- Analyser et approfondir des études de cas réels, exposées par des praticiens de la stratégie :
- Industrie du jeu video et enjeux de branding
- Industrie des télécommunications et/ou nanotechnologies
- Aviation civile
- Robotique
- Biotechnologie
- Développer des stratégies appliquées à la réalité des affaires
- Confronter leurs acquis conceptuels de stratégie à des problématiques empiriques concrètes
- Appréhender les enjeux et prospectives de secteurs d’activité diversifiés
- Prerequisite
Tous les cours de M1 Management Stratégique et M2 sur la Stratégie et le business development (ou des cours équivalents dans d’autres institutions pour les étudiants externes), notamment :
- Stratégie en M1,
- Strategic business development en M1,
- Growth strategies en M2,
- International Business Development en M2
Bloc 02 - Concevoir et/ou piloter des solutions de management stratégique
ECTS : 10.00
HCM : 48.00
Consulting en développement international
ECTS : 5.00
HCM : 24.00
Language of instruction : French
- Intended learning outcomes
- Appliquer les outils du management stratégique pour analyser le potentiel d’internationalisation d’une entreprise
- Construire un diagnostic stratégique sur la base de données complexes, et incomplètes
- Elaborer des options de développement international concrètes et adaptées aux situations analysées
- Professionnaliser les compétences en audit international des étudiants, afin de les rendre opérationnelles et exerçables en entreprise
- Prerequisite
Bonne culture générale, stratégique, économique, financière et managériale.
Une première expérience (stage, césure) est très bénéfique mais pas indispensable.
Business Cases
ECTS : 5.00
HCM : 18.00
Language of instruction : English
- Intended learning outcomes
After this course, students should be able to:
- Understand the skills involved in managing change across individual group and organizational boundaries
- Model, analyze and assess a program to lead change at a corporate level.
- Understand change and its patterns, and resistance to change
- Apply a blueprint for designing and implementing corporate change
Managerial skills:
- Provide concise summaries of complex cases in both written and oral form
- Make focused and well-rounded group presentations
- Adapt insights across industries sectors
- Respect and integrate the opinion of others to move discussions forward
- Apply to oneself and groups one’s own transformation process
- Prerequisite
Strategy courses, or equivalent to the IM M1 courses in strategy, managerial economics, corporate finance.
Bloc 03 - Mesurer et contrôler via des outils et méthodes de gestion de management stratégique
ECTS : 10.00
HCM : 48.00
Intelligence économique
ECTS : 4.00
HCM : 24.00
Language of instruction : French
Ingénierie financière et fiscale
ECTS : 6.00
HCM : 24.00
Language of instruction : French
- Intended learning outcomes
Les étudiants seront capables d’utiliser les différents outils permettant d’évaluer une entreprise et, plus généralement, tout projet d’investissement, tout en étant sensibilisés à la notion de création de valeur.
Ils seront également en mesure d’identifier les différents types de capitaux permanents mobilisables pour financer ces projets d’investissement et d’optimiser, le cas échéant, la structure du financement.
- Prerequisite
Lecture d’un bilan et compte de résultat comptable, les critères de décision des projets d’investissement (VAN, TRI), rentabilité économique et financière, actualisation d’un flux, notions de base en gestion fiscale d’entreprises
Bloc 04 - Développer une culture managériale et organisationnelle
ECTS : 14.00
HCM : 60.00
International Business Development
ECTS : 7.00
HCM : 30.00
Language of instruction : English
- Intended learning outcomes
After this course, students should be able to:
- Comprehend issues of global business development, specifically in emerging markets
- Understand and analyze advantages and challenges of global markets
- Formulate emerging markets’ strategies, models and outcomes in global and specific terms
- Anticipate and acknowledge future developments and challenges of emerging markets
- Manage risks and uncertainty factors related to such markets, with imperfect information
- Prerequisite
The course builds on concepts in strategy and international strategy introduced in the Master 1 and links with other courses of the Master 2, in particular ‘Strategy Practices’ and ‘Business Cases’.
Négociation
ECTS : 7.00
HCM : 30.00
Language of instruction : French
Bloc 05 - Accompagner les comportements et postures au travail
ECTS : 12.00
Stage/création d'enreprise
ECTS : 12.00
Language of instruction : French
Internal TSM candidates
→ Successful completion of 240 ECTS
→ An English language test for non-English speakers (B2 advised)
> List of the English language certificates accepted
→ Examination of candidate’s application and possible interview (choice of track)
External candidates (non TSM)
→ Successful completion of 240 ECTS
→ An English language test for non-English speakers (B2 advised)
> List of the English language certificates accepted
→ Examination of candidate’s application and possible interview
Romain DUMEC - Promo 2016/2017
Strategic Marketing Assistant at Orange
This programme prepares students for the following professions:
- Business developer
- Strategy director
- Branch manager
- Business Engineer
- Consultant
- Business analyst
- Business contributor
- Negotiator