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Master 2 Strategic Business Development (Full Time Programme)

Full time programme Programme partially taught in English

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Cylien GIBERT
Head of Programme

Aurélie EZAYANI
Administrative Officer

m2.businessdevelopment@tsm-education.fr

Applying to the Programme

  • Opening of applications 2022-2023 :
    from March 15 to April 15, 2022
  • Publication of results : June 15, 2022

 

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label contrôlé par l&aposEtat    France Compétences RNCPEduniversal

RNCP Code: 35909

 

The Master 2 Strategic Business Development programme educates future managers to be able to assist small or medium-sized enterprises (SMEs) with their growth strategies in changing and expanding markets.

 

Students are trained to master feasibility analysis techniques and to implement strategic initiatives in highly dynamic environments.

 

Practical Guide of Business Development Professions

Bloc 01 - Élaborer une vision stratégique en management stratégique

ECTS : 14.00

HCM : 60.00

Growth Strategies

ECTS : 7.00

HCM : 30.00

Language of instruction : English

  • Intended learning outcomes

    This 100% online course helps students deepening their mastery of strategic concepts and tools discovered during undergraduate and beginning of master years. It particularly helps students developing their abilities to assess systematically possible growth opportunities for the company and to propose viable growth options for the future.

     

    Course objectives
    At the end of this course, students should be able to:

    • identify growth opportunities and related growth strategies to follow;
    • be aware of advantages and pitfalls of each growth option and related strategy implemented;
    • anticipate growth-related problems.

     

    Students will also develop their business developer’s skills. They will be able to:

    • speak in English;
    • present the results of their analyses in a synthetic way;
    • handle teamwork efficiently.

     

    Teaching methods
    100% online course using TSM Academy

  • Prerequisite

    Students should master the tools necessary to conduct a strategic diagnosis:

    • Analysis of the external environment (with the PESTEL and PORTER models);
    • Analysis of the internal capabilities of the firm (with the value chain and VRIO models mainly).

Pratiques de stratégie

ECTS : 7.00

HCM : 30.00

Language of instruction : French

  • Intended learning outcomes

    Après avoir suivi ce cours, les étudiants doivent être capables de :

    • Analyser et approfondir des études de cas réels, exposées par des praticiens de la stratégie :
      • Industrie du jeu video et enjeux de branding
      • Industrie des télécommunications et/ou nanotechnologies
      • Aviation civile
      • Robotique
      • Biotechnologie
    • Développer des stratégies appliquées à la réalité des affaires
    • Confronter leurs acquis conceptuels de stratégie à des problématiques empiriques concrètes
    • Appréhender les enjeux et prospectives de secteurs d’activité diversifiés
  • Prerequisite

    Tous les cours de M1 Management Stratégique et M2 sur la Stratégie et le business development (ou des cours équivalents dans d’autres institutions pour les étudiants externes), notamment :
    - Stratégie en M1,
    - Strategic business development en M1,
    - Growth strategies en M2,
    -I nternational Business Development en M2

Bloc 02 - Concevoir et/ou piloter des solutions de management stratégique

ECTS : 10.00

HCM : 48.00

Consulting en développement international

ECTS : 5.00

HCM : 24.00

Language of instruction : French

  • Intended learning outcomes

    Après avoir suivi ce cours, les étudiants doivent être capables de :

    • construire un diagnostic stratégique sur la base de données complexes, et incomplètes
    • rechercher les informations manquantes dans le cas en vue d’étayer leur diagnostique stratégique
    • élaborer des options stratégiques concrètes et adaptées aux situations analysées
    • adopter une posture de consultants et communiquer efficacement (oral+ support) lors de simulations de restitutions clients
  • Prerequisite

    Bonne culture générale, stratégique, économique, financière et managériale.
    Une première expérience (stage, césure) est très bénéfique mais pas indispensable.

Business Cases

ECTS : 5.00

HCM : 18.00

Language of instruction : English

  • Intended learning outcomes

    After this course, students should be able to:

    • Understand the skills involved in managing change across individual group and organizational boundaries
    • Model, analyze and assess a program to lead change at a corporate level.
    • Understand change and its patterns, and resistance to change
    • Apply a blueprint for designing and implementing corporate change

     

    Managerial skills:

    • Provide concise summaries of complex cases in both written and oral form
    • Make focused and well-rounded group presentations
    • Adapt insights across industries sectors
    • Respect and integrate the opinion of others to move discussions forward
    • Apply to oneself and groups one’s own transformation process
  • Prerequisite

    Strategy courses, or equivalent to the IM M1 courses in strategy, managerial economics, corporate finance.

Bloc 03 - Mesurer et contrôler via des outils et méthodes de gestion de management stratégique

ECTS : 10.00

HCM : 48.00

Intelligence économique

ECTS : 4.00

HCM : 24.00

Language of instruction : French

  • Intended learning outcomes

    À la fin de ce cours, les étudiants doivent être capables de :

    • comprendre les principaux enjeux et composants de l’intelligence économique pour les organisations modernes
    • réaliser un diagnostic stratégique et l’utiliser pour la formulation d’options concrètes en matière d’intelligence économique
    • présenter et communiquer en groupe une synthèse de leurs analyses
  • Prerequisite

    Aucun.

Ingénierie financière et fiscale

ECTS : 6.00

HCM : 24.00

Language of instruction : French

  • Intended learning outcomes

    Les étudiants seront capables d’utiliser les différents outils permettant d’évaluer une entreprise et, plus généralement, tout projet d’investissement, tout en étant sensibilisés à la notion de création de valeur.
    Ils seront également en mesure d’identifier les différents types de capitaux permanents mobilisables pour financer ces projets d’investissement et d’optimiser, le cas échéant, la structure du financement.

  • Prerequisite

    Lecture d’un bilan et compte de résultat comptable, les critères de décision des projets d’investissement (VAN, TRI), rentabilité économique et financière, actualisation d’un flux, notions de base en gestion fiscale d’entreprises

Bloc 04 - Développer une culture managériale et organisationnelle

ECTS : 14.00

HCM : 60.00

International Business Development

ECTS : 7.00

HCM : 30.00

Language of instruction : English

  • Intended learning outcomes

    After this course, students should be able to:

    • Comprehend issues of global business development, specifically in emerging markets
    • Understand and analyze advantages and challenges of global markets
    • Formulate emerging markets’ strategies, models and outcomes in global and specific terms
    • Anticipate and acknowledge future developments and challenges of emerging markets
    • Manage risks and uncertainty factors related to such markets, with imperfect information

     

    Managerial skills

    • Provide concise summaries of complex cases in both written and oral form
    • Make focused and well-rounded group presentations
    • Transfer and adapt insights from one industry sector and world region context to another
    • Respect and integrate the opinion of others to move discussions forward
    • Apply analytical frameworks to evaluate the specifics of an organization in emerging markets

     

    Applied process

    1. Define subgroups and which cases each of them will address
    2. Review together the circumstances of the case, meaningful data sources and contacts (if relevant)
    3. Provide and present meaningful tools to address the issues presented
    4. Review in subgroups through adequate documentation, group discussions, splinter relations and situational processes your case
    5. Prepare a presentation containing your proposed set of solutions and process
    6. Present and defend your ideas within the whole class, for an open discussion
  • Prerequisite

    The course builds on concepts in strategy and international strategy introduced in the Master 1 and links with other courses of the Master 2, in particular ‘Strategy Practices’ and ‘Business Cases’.

Négociation

ECTS : 7.00

HCM : 30.00

Language of instruction : French

  • Intended learning outcomes

    Les objectifs globaux de cette formation sont :

    • Apporter ou rappeler les fondamentaux de la négociation
    • Travailler sur la dimension comportementale en négociation
    • Acquérir les bons automatismes pour « se préparer à réussir sa négociation »
    • Développer les bonnes stratégies de négociation
    • Optimiser la conduite et le suivi d’une négociation
  • Prerequisite

    Maîtrise des fondamentaux de la négociation.

Bloc 05 - Accompagner les comportements et postures au travail

ECTS : 12.00

Stage/création d'enreprise

ECTS : 12.00

Language of instruction : French

  • Intended learning outcomes

    Les étudiants devront réaliser un stage d’une durée minimale de six mois dans une entreprise, en France ou à l’étranger.

    L’objectif du stage est de :

    • Développer les compétences de Business Development et Stratégie apprises en cours
    • Développer le projet professionnel de l’étudiant
    • Préparer la transition vers le monde professionnel
    • D’avoir une vision globale et construite des outils et enseignements reçus
  • Prerequisite

    Tous les cours du Master 2.

Internal TSM candidates

→ Successful completion of 240 ECTS

→ An English language test for non-English speakers (B2 advised)

→ Examination of candidate’s application and possible interview (choice of track)

 

External candidates (non TSM)

→ Successful completion of 240 ECTS

→ An English language test for non-English speakers (B2 advised)

→ Examination of candidate’s application and possible interview

Romain DUMEC - Promo 2016/2017

Strategic Marketing Assistant at Orange

This programme prepares students for the following professions:

  • Business developer
  • Strategy director
  • Branch manager
  • Business Engineer
  • Consultant
  • Business analyst
  • Business contributor
  • Negotiator

 

Other programmes

Master 1 Strategic management (Full Time Programme)

Master 2 Innovation Management (Full Time Programme)

Master 2 Innovation Management (Executive Education & Apprenticeship)

Master 2 Master of Science in Strategy and International Management (research)