
RNCP Code: 35907
The first year of the Marketing Full Time Programme Master’s offers a general overview of management methods necessary for performing an executive management role with an accent on marketing skills.
At the end of the programme, students will be able to :
- Implement methods to analyse and develop markets
- Understand the most recent marketing theories and methods
- Communicate effectively both orally and in writing
- Work autonomously or within a group
Customer Relation management
ECTS : 2.50
HCM : 12.00
HTD : 7.50
Language of instruction : English
- Intended learning outcomes
This course aims at explaining the challenges in strategic, analytic and operational (e)Customer Relationship Management (CRM) in digital environments.
(e-)Customer Relationship Management (CRM) is a widely implemented strategy for managing a firm’s interactions with its customers. It involves using (digital) (IT) technologies to collect and analyze customer big data to personalize the firm-client relationships. eCRM furthermore involves using technologies to organize, automate, and synchronize business, marketing, service and sales processes. The topics to be addressed cover strategic, analytic and operational (e-)Customer Relationship Management (CRM), personalization, loyalty strategies, service recovery, as well as emerging consumer behaviors in digital environments.
After the course students should be able to :
- define conceptual foundations of (e)-customer relationship management
- identify the key elements of a customer-driven marketing strategy
- recognize (digital) influences of customer value building on firm’s outputs
- formulate loyalty marketing and CRM strategies for creating value to customers
- appraise drivers of (e)-customer relationship management effectiveness
- define metrics indicators of customer relationship performance
- use marketing databases in order to compute individual metrics of customer relationship performance
- define customer retention strategies
- integrate digital technologies as well as Web 2.0 tools to establish an (e-) CRM approach with closer and more personalized relationships with their customers.
- Prerequisite
The (e-)Customer Relationship Management (CRM) course needs basic knowledge in Marketing Management. An at least introductive course in Marketing Management should have been attended during the former education of the students.
Marketing de l'innovation
ECTS : 2.50
HCM : 12.00
HTD : 7.50
Language of instruction : French
- Intended learning outcomes
Identifier les étapes du processus d'innovation
Présenter les méthodes de tests et d'études appropriées
Découvrir les méthodes d'innovation centrées sur le client
Analyser les différentes stratégies de lancement
S'interroger sur les stratégies concurrentielles en matière d'innovation
- Prerequisite
Marketing fondamental
Stratégie d'entreprise
Panels distributeurs et consommateurs
ECTS : 2.50
HCM : 12.00
HTD : 7.50
Language of instruction : French
- Intended learning outcomes
A la fin de ce cours, les étudiants seront capables de :
- Connaître la définition, les principes de fonctionnement, les objectifs et les usages des panels.
- Connaître les différents types de panels et maîtriser leurs indicateurs.
- Savoir manipuler et interpréter les données de panels distributeurs et consommateurs.
- Savoir analyser un marché et prendre des décisions marketing sur la base des données de panels.
- Prerequisite
Niveau licence en gestion, en économie ou dans des disciplines connexes.
Management de l'expérience client
ECTS : 2.50
HCM : 12.00
HTD : 7.50
Language of instruction : French
- Intended learning outcomes
A la fin de ce cours, les étudiants seront capables de:
- Maîtriser les fondements conceptuels de l'expérience client
- Identifier les principaux outils disponibles pour les marques et les distributeurs pour concevoir et piloter l'expérience client
- Discuter et évaluer des stratégies existantes et proposer des axes d'amélioration
- Concevoir une stratégie marketing et un plan marketing de gestion de l’expérience client
- Prerequisite
Avoir acquis les fondamentaux et les bases du marketing stratégique et opérationnel.
Statistiques pour le marketing
ECTS : 5.00
HCM : 24.00
HTD : 15.00
Language of instruction : French
- Intended learning outcomes
A l’issue de ce cours, les étudiants sauront :
- rédiger un questionnaire
- appliquer les outils de statistique inférentielle au travers de tests paramétriques et non paramétriques (notamment test du khi-deux, comparaison de plusieurs moyennes),
- explorer et décrire les données à l'aide de méthodes statistiques exploratoires multidimensionnelles (analyse en composantes principales et classification)
- mettre en oeuvre le modèle de régression linéaire multiple (choix du meilleur modèle, identification des problèmes de colinéarité et des observations aberrantes, vérification des hypothèses du modèle)
- mettre en oeuvre le modèle de régression logistique pour expliquer une variable qualitative binaire
- Prerequisite
« Méthodes statistiques » cours du niveau L3 Gestion ou tout cours équivalent, à savoir : statistique descriptive, tests d'hypothèse, régression linéaire simple et multiple.
Stratégie d'entreprise
ECTS : 4.00
HCM : 15.00
HTD : 9.00
Language of instruction : French
- Intended learning outcomes
A la fin de ce cours, les étudiants doivent être capables de :
- Appréhender l'importance de la vision, mission et valeurs d'une organisation
- Connaître et maîtriser tous les outils stratégiques pour établir un diagnostic des environnements interne et externe de l’organisation
- Discuter la gestion stratégique d'un portefeuille d'activités
- Distinguer les différents modes de croissance
- Comprendre les liens entre diagnostic, choix stratégiques et déploiement stratégique.
- Développer leur esprit d’analyse et mieux appréhender quelques aspects-clés (humains et managériaux) autour de la stratégie
- Appliquer les concepts vus en cours par le biais d'études de cas réalisées en groupe lors des travaux dirigés.
- Prerequisite
Niveau L3 en gestion (connaissance des grands principes de management).
Initiation à la recherche en marketing
ECTS : 3.00
HCM : 12.00
Language of instruction : French
- Intended learning outcomes
A la fin de de cours, les étudiants seront capables de :
- Collecter des données
- Analyser un article de recherche
- Conceptualiser une problématique
- Analyser des données
- Présenter des résultats de manière synthétique
- Prerequisite
Une connaissance du Marketing (méthodologies qualitative et quantitative) serait un plus.
Challenge d'entreprise 1
ECTS : 6.00
HCM : 6.00
HTD : 12.00
Language of instruction : French
Anglais
ECTS : 2.00
HTD : 24.00
Language of instruction : English
- Intended learning outcomes
The main focus of this course is to allow students to develop their confidence in speaking in English and to improve their communication skills for professional and non-professional purposes, so that they can fluently deliver a presentation, take part in discussions and spontaneously express themselves. To this purpose they will acquire the specific vocabulary and expressions of the business world with a focus on marketing. Written assignments will also be given to improve their written professional skills.
The first semester targets both spontaneous interaction in student-led discussions and more organized presentations.
By the end of the course, students should have acquired a certain ease in project teamwork and group management, being able to express themselves more fluently and to become more proficient in English.
- Prerequisite
Being an English independent user (B1 or B2 level of the CEFR)
Having the will to develop one's oral skills, exchange and learn from fellow students in areas of shared professional interest
Transformation numérique et marketing
ECTS : 5.00
HCM : 24.00
HTD : 15.00
Language of instruction : French
- Intended learning outcomes
A la fin de ce cours, vous serez en mesure de :
- Identifier différents types de stratégies et d'opportunités connectées dans une variété de modèles d'affaires, afin d'utiliser les meilleures pratiques
- Maîtriser les fondements conceptuels de la transformation numérique via les stratégies connectées et les plateformes et aller au-delà de la limitation souvent utilisée à l'"ubérisation" ;
- Évaluer les plateformes et leurs stratégies en fonction de leur modèle économique;
- Discuter et développer des produits en plateformes défendables ;
- Maîtriser les quatre voies à suivre pour transformer des interactions épisodiques en relations continues : la satisfaction des désirs, l'offre personnalisée, le coaching comportemental et la prescription automatique;
- Appliquer le business et la stratégie des plateformes à travers la discussion de multiples exemples et dans un exercice interactif.
- Prerequisite
Ce cours nécessite d'avoir reçu les enseignements fondamentaux en marketing
Marketing responsable
ECTS : 5.00
HCM : 24.00
HTD : 15.00
Language of instruction : French
- Intended learning outcomes
A la fin de ce cours, les étudiants seront capables :
- d’évaluer les impacts des choix marketing stratégique et opérationnels d'une entreprise en termes de développement durable
- de maîtriser les fondements conceptuels du marketing responsable
- d’identifier les motivations et les freins des consommateurs face à l'engagement dans des modes de consommation responsables
- de proposer des solutions stratégiques et opérationnelles destinées à la mise en oeuvre une stratégie de marketing responsable
- Prerequisite
Cours introductif au marketing (stratégie marketing et politiques marketing)
Cours de comportement du consommateur
Études de marché
ECTS : 5.00
HCM : 24.00
HTD : 15.00
Language of instruction : French
Challenge d'entreprise 2
ECTS : 5.00
HCM : 6.00
HTD : 12.00
Language of instruction : French
Anglais
ECTS : 2.00
HTD : 24.00
Language of instruction : English
- Intended learning outcomes
The main focus of this course is to allow students to develop their confidence in speaking in English and to improve their communication skills for professional and non-professional purposes, so that they can fluently deliver a presentation, take part in discussions and spontaneously express themselves. To this purpose they will acquire the specific vocabulary and expressions of the business world with a focus on marketing. Written assignments will also be given to improve their written professional skills.
The second semester focuses on team-working, researching foreign consumer profiles, developing a marketing campaign abroad.
Upon the completion of the course, students will be more proficient in English having improved their accuracy in grammar and their range of vocabulary, especially in relation to their field of study.
- Prerequisite
Being an English independent user (B1 or B2 level of the CEFR)
Having the will to develop one's oral skills, exchange and learn from fellow students in areas of shared professional interest
Stage
ECTS : 6.00
Language of instruction : French
Développement de carrière et internationalisation
ECTS : 2.00
HTD : 18.00
International Days
Language of instruction : English
International Days
Language of instruction : English
International Days
Language of instruction : English
International Days
Language of instruction : English
International Days
Language of instruction : English
International Days
Language of instruction : English
International Days
Language of instruction : English
International Days
Language of instruction : English
International Days
Language of instruction : English
International Days
Language of instruction : English
International Days
Language of instruction : English
Professional Development Workshops
Professional Development Workshops
Professional Development Workshops
Professional Development Workshops
Professional Development Workshops
Professional Development Workshops
Professional Development Workshops
Prerequisites applicable to all candidates
→ Successful completion of 180 ECTS
→ An English language test for non-English speakers (B2 advised)
> List of the English language certificates accepted
→ Examination of candidate’s application and possible interview
Delphine MORETON - Promo 2017/2018
The second year of the programme offers 5 tracks: