Formations

Master 2 International human resource management (FI & FA)

Formation initiale Formation enseignée partiellement en anglais Formation en alternance

contact

Laurent GIRAUD
Responsable pédagogique

Marjorie FERRIERES
Responsable administratif

m2.mrh@tsm-education.fr

candidature

Ouverture des candidatures 2021-2022 :

  • du 1 février au 26 mars 2021

Publication des résultats :

  • le 7 juin 2021

 

Accéder au portail des candidatures

label contrôlé par l&aposEtat    France Compétences RNCP

Code RNCP : 34043

 

Le Master International Human Resource Management (IHRM) prépare les étudiants aux fonctions de soutien, d’encadrement et d’expertise dans les différents métiers des ressources humaines, au sein d’entreprises internationales ou exportatrices, localisées en France ou à l’étranger, ou de cabinets de conseil internationaux.

 

À la fin du master, les étudiants seront capables de :

  • Gérer les transformations, notamment digitales, dans l’entreprise 
  • Accompagner les collaborateurs en expatriation
  • Comprendre les comportements au travail 
  • Penser la GRH d’un point de vue stratégique et l’appliquer de manière opérationnelle 
  • Interpréter des statistiques liées aux RH 
  • Comprendre la complexité des RH dans les entreprises multinationales 
  • Mettre en pratique une Responsabilité Sociale de l’Entreprise (RSE)

Bloc 01 - Usages avancés et spécialisés des outils numériques

ECTS : 8.00

HCM : 52.50

Identifier les usages numériques et les impacts de leur évolution sur le ou les domaines concernés par la mention

Se servir de façon autonome des outils numériques avancés pour un ou plusieurs métiers ou secteurs de recherche du domaine

Organizational Change Management

ECTS : 3.00

HCM : 17.50

Langue d'enseignement : Anglais

  • Présentation et objectifs pédagogiques

    AIM
    To address the main issues of Organizational Change & Development, from an international management perspective.

    COURSE DESCRIPTION
    Key issues in Organizational Change & Development are introduced to the students, with a focus on the international dimension. In a competitive and rapidly changing environment, organizational dynamics have become high on corporations’ agendas. This course aims at presenting accurate and appropriate OC concepts in order to understand the means by which a company can become agile and lead successful transformations.

    LEARNING OUTCOMES
    Through successful completion of this course, students should be able to:

    • show a basic understanding and knowledge of OC concepts,
    • demonstrate skills and tools enabling the application of this knowledge to real issues of concern to business and not-for-profit organizations,
    • gain experience in applying OC knowledge to issues relevant to business organizations and practitioners,
    • communicate their analyses, conclusions and recommendations in a professional manner,
    • develop their ability to critically analyze, assess, and deal with the managerial and organizational implications of OC issues, at different levels of analysis

Organizational Digital Development

HCM : 10.50

Langue d'enseignement : Anglais

  • Présentation et objectifs pédagogiques

    Organizational Change & Development are introduced to the students with an international dimension. This course aims at presenting guidelines, trends and mainly relevant operational programs and actions in order to understand the means by which a company can become agile and lead successful transformations.

    LEARNING OUTCOMES
    Through successful completion of this course, students should be able to:

    • show a basic understanding and knowledge of OCD concepts,
    • demonstrate skills, learn methods and programs to address OCD
    • communicate their analyses, conclusions and recommendations in a professional manner,
    • develop their ability to analyse, assess, and deal
  • Prérequis

    Understand the basics of concepts OCD and be aware with economic and social trends.

Corporate communication

ECTS : 2.00

HCM : 10.50

Langue d'enseignement : Anglais

  • Présentation et objectifs pédagogiques

    As any HR project that should be implemented in a structure needs communication, it’s important to build a tight collaboration between HR and Communication, be it internal or external. The course will teach future HR managers how to build or contribute to Communication Plans dedicated to HR policy for a company, HR projects, HR services, Social Relations, Crisis Management, Corporate image.

    At the end of this 9-hour course, students will be able to identify their own challenges in communication and build a rough
    communication plan. They will be able as well to interact fruitfully with communication professionals. They will learn how to build a communication tool set in order to implement successfully an HR project internally.

AI impacts & Ethics

HCM : 10.50

Langue d'enseignement : Anglais

    Bloc 02 - Réflexion et élaboration de la stratégie RH

    ECTS : 8.00

    HCM : 49.00

    Faire de la veille sur les évolutions de son environnement ou éco-système

    Fédérer et animer les acteurs internes et externes dans un souci d'éthique

    Piloter ou co-piloter la construction d'une vision stratégique RH, fixer des objectifs et donner du sens via des approches de Gestion Prévisionnelle des Emplois et des Compétences et de schéma directeur RH, etc. en alignement avec la stratégie de l’entreprise

    HRM policy & strategy

    HCM : 10.50

    Langue d'enseignement : Anglais

    • Présentation et objectifs pédagogiques

      After this course, students will understand the connections between strategic management and HRM challenges. They will reflect on issues of different staffing approaches, performance management and compensation approaches and policies, in relation to organizational strategies.

    • Prérequis

      Bachelor or Master course on strategic management
      Master course on HRM

    Corporate Social Responsibility & Responsible Leadership

    HCM : 24.50

    Langue d'enseignement : Anglais

    • Présentation et objectifs pédagogiques

      AIM
      To address the main issues of Corporate Social Responsibility, from an international management perspective.

       

      COURSE DESCRIPTION
      This course provides students with a basic understanding and an overview of the key issues in Corporate Social Responsibility, in an international context. The corporate value creation (and destruction) has several dimensions which are forsaken by usual performance indicators. This course aims at introducing accurate and appropriate CSR management concepts in order to understand the weight of corporate activity which interplays with different stakeholders and environments. Companies indeed have significant roles to play regarding societal aspects as they are accountable towards governments and citizens.

       

      LEARNING OUTCOMES
      Through successful completion of this course, students should be able to:

      • demonstrate a basic understanding and knowledge of CSR concepts,
      • grasp skills and tools enabling the application of this knowledge to real issues of concern to business and not-for-profit organizations,
      • gain experience in applying CSR & diversity knowledge to issues relevant to business organizations and practitioners,
      • communicate their analyses, conclusions and recommendations in a professional manner,
      • develop their ability to critically analyse, assess, and deal with the managerial and organizational implications of CSR at different levels of analysis.

       

    Strategic HR planning

    ECTS : 2.00

    HCM : 14.00

    Langue d'enseignement : Anglais

    • Présentation et objectifs pédagogiques

      AIM
      How to navigate from a learning perspective through organizations;
      To address the main fundamental aspects of Learning management in an International context to be able to understand/build a sustainable learning eco system.


      COURSE DESCRIPTION
      This course provides students with an understanding and an overview of learning management in an international context.
      We will liaise with competence management and resource management;
      Then, tackle the learning topics from 3 angles:

      • The legal aspect,
      • the financial aspect ( budget management ,funding),
      • and last but least the pedagogical aspect.

       

      In times of changing and fast paced environment they will also have glimpses of collective intelligence in order that their company can flourish;
      The learners will experiment different scenarios to understand the impact of learning in organization and for themselves.
      How to use and deal with Learning to make their company moving keep competitive advantage.
      In this sense, the course will focus very much on case studies, Role plays, digi surveys and games.

       

      LEARNING OUTCOMES
      Through successful completion of this course, students should be able to:

      • Understand the place of learning in the competence and resource chain
      • Build a learning strategy
      • Build a training plan
      • Experiment through role plays the consequences of strategic decisions
      • Manage a Learning budget taking into account various items
      • Set a communication plan for various key stakeholders
      • Have an overview of the latest learning tech
      • Deal with individual and collective training management

       

    Bloc 03 - Conception et pilotage de solutions en GRH

    ECTS : 8.00

    HCM : 49.00

    Développer des politiques et des pratiques de GRH dans les différents domaines de la gestion des RH (recrutement, formation, etc..) en veillant à une contextualisation des pratiques

    Appliquer et mettre en œuvre des politiques et des pratiques de GRH dans le domaine du développement des RH, de l'évaluation et de la gestion des trajectoires professionnelles

    Recruitment & Career

    ECTS : 3.00

    HCM : 21.00

    Langue d'enseignement : Anglais

    • Présentation et objectifs pédagogiques

      Partie 1 : Savoir optimiser les étapes de présélection

       

      1/ Savoir cerner les enjeux et le processus de recrutement

      • Identifier les enjeux et les évolutions en matière de recrutement (juridiques, technologiques, sociétales…).
      • Situer les étapes du processus et le rôle des acteurs.
      • Diagnostiquer son processus de recrutement (interne et externe).
      • Choisir les indicateurs clés pour suivre et mesurer l'efficacité de son processus.
      • Favoriser l'égalité des chances dans ses recrutements.

       

      2/ Savoir cadrer le besoin et définir le poste et le profil

      • Jouer un rôle de conseil dans l’analyse du besoin de recrutement.
      • Définir le poste et le profil du candidat.
      • Hiérarchiser les critères et se doter de grilles de décision.

       

      3/ Savoir mettre en place une stratégie de recherche de candidats

      • Adapter sa stratégie de recherche en fonction des profils (interne/externe).
      • Repérer les nouveaux outils/canaux et optimiser le sourcing (jobboards, réseaux sociaux, forums virtuels, cooptation…).
      • Savoir rédiger des annonces et communiquer de manière attractive auprès des candidats.

       

      4/ Savoir optimiser le tri de CV et les entretiens de présélection

      • S'entraîner à trier les CV.
      • Préparer et mener un entretien de présélection par téléphone.
      • Identifier les tests complémentaires (tests psychotechniques, tests de personnalité, assessment centers, entretiens collectifs, etc.).

       

      Partie 2 : Savoir conduire les entretiens de recrutement

       

      1/ Savoir structurer ses entretiens

      • Connaître les étapes de l'entretien et se doter d’une structure d’entretien en fonction de son rôle dans le processus de recrutement.
      • Repérer les questions pertinentes à chaque étape et adopter les bonnes attitudes d'écoute.

       

      2/ Savoir maîtriser les techniques de questionnement et de reformulation

      • S'entraîner activement à mener un entretien de recrutement au travers de jeux de rôles.
      • Savoir questionner et reformuler pour creuser les propos du candidat.
      • Savoir rechercher les compétences techniques et comportementales en utilisant les cycles de questionnement.
      • Pratiquer des entretiens individuels et en binômes.
      • Préparer et observer des mises en situation.

       

      3/ Savoir objectiver ses décisions de recrutement

      • Savoir prendre des notes.
      • Rédiger la synthèse en utilisant la technique des faits significatifs.
      • Débriefer avec les managers.
      • Savoir faire un retour à un candidat non retenu.

       

      4/ Savoir mettre en place le processus d'intégration

      • Identifier les enjeux et principes clés de l'intégration.
      • Repérer les étapes du processus d'intégration.
      • Valider les compétences requises pendant la période d'essai.
      • Bâtir un parcours d'intégration.

       

      Partie 3 : Savoir perfectionner ses techniques de recrutement

       

      1/ Savoir mieux se connaître en tant que recruteur

      • Connaître ses propres modes de fonctionnement pour être plus ouvert à ceux du candidat.
      • Faire le point sur son propre système de valeurs.
      • Prendre en compte les contraintes particulières susceptibles d'influencer le recruteur.

       

      2/ Savoir exceller dans la relation avec le candidat

      • Accueillir le candidat, le mettre à l'aise et fixer les règles du jeu de l'entretien (se synchroniser ; utiliser un ton et un débit de voix adaptés).
      • S'appuyer sur les signaux non verbaux pour développer le climat de confiance.
      • S'appuyer sur les principaux filtres du candidat pour renforcer la confiance.

       

      3/ Savoir être exigeant dans la recherche d'information

      • Développer une écoute active.
      • Questionner les imprécisions du langage.
      • Comprendre et utiliser les messages non verbaux.

       

      4/ Savoir creuser les motivations du candidat

      • Comprendre les ressorts de la motivation.
      • Identifier les stratégies du candidat.
      • Décoder les présupposés et les questionner.

       

    • Prérequis

      Base de connaissance générale en RH.
      Maîtriser le contexte juridique du recrutement.
      Vocabulaire RH.

    Training

    ECTS : 2.00

    HCM : 10.50

    Langue d'enseignement : Anglais

      Labor relations & collective bargaining

      ECTS : 3.00

      HCM : 17.50

      Langue d'enseignement : Anglais

        Bloc 04 - Mesure et contrôle des outils et méthodes de gestion en GRH

        ECTS : 8.00

        HCM : 45.50

        Contrôler et mesurer la pertinence et la performance des outils de gestion RH en développant des approches de contrôle de gestion sociale à travers des indicateurs et tableaux de bord sociaux sur-mesure

        Payroll Management Control

        HCM : 7.00

        Langue d'enseignement : Anglais

        • Présentation et objectifs pédagogiques

          Formation juridique pour acquérir les connaissances de base de droit du travail indispensables à la fonction RH, avec approche pratique. Cours tenu entièrement en anglais.

          L'objectif du cours est l'acquisition des réflexes dans la gestion RH et d'anticipation et prévention des risques prud'homaux.

        • Prérequis

          Initiation au droit utile mais non obligatoire.

        Compensation management & policy

        ECTS : 4.00

        HCM : 24.50

        Langue d'enseignement : Anglais

        • Présentation et objectifs pédagogiques

          This course Educational objectives to develop the skills necessary for compensation management and policies in companies. It will help students to choose a compensation system and its set goals in terms of attraction, motivation and retention of people, ensuring the achievement of the objectives of flexibility and control of pay cost, as well as compliance
          with regulatory and legal frameworks. The course will train to prepare diagnoses and decisions by the practice of methods, techniques and tools for job classification, to build a pay ranking, setting wage levels, developing variable pay systems and incentive plan, gain-sharing and profit-sharing plans, stock ownership plans, retirement system, health system pension and benefits.

           

        • Prérequis

          Pay tools and practices, management control.

           

        Management of the training performance

        HCM : 7.00

        Langue d'enseignement : Anglais

        • Présentation et objectifs pédagogiques

          The objective of this course is to arouse the interest of the students for the human resources management, under the angle of the business control of the function, by introducing them, through concrete examples of companies and business cases, to the techniques and tools for budgeting, piloting and reporting the HR related costs and assessing the performances of the function in itself and vis-à-vis the company as a whole, while calling their attention to some reflections and perspectives on underlying themes.

           

        HR management for value creation

        HCM : 7.00

        Langue d'enseignement : Anglais

          Bloc 05 - Culture managériale et organisationnelle

          ECTS : 8.00

          HCM : 45.50

          Animer et fédérer des collectifs, développer son leadership et son relationnel

          Conseiller et négocier avec ses équipes

          Gérer l'organisation du travail et les transformations possibles

          Organizational Behavior & Managing HR in a crisis

          ECTS : 4.00

          HCM : 21.00

          Langue d'enseignement : Anglais

          • Présentation et objectifs pédagogiques

            AIM
            To address the main issues of Organizational Behavior in companies, from an international management perspective.

            COURSE DESCRIPTION
            This course provides students with a basic understanding and an overview of the key issues in Organizational Behavior, in an international context. We will adopt the perspective of a general manager and focus primarily on managing the organization’s human assets in businesses. In this context, it is more and more each manager’s responsibility to make decisions regarding issues such as selection or promotion. Therefore, this course aims at
            providing students with a better understanding of accurate and appropriate OB concepts in order to allow people to succeed in their roles as well as to contribute to firm performance and to make employees satisfied at work.

            This course will highlight the fact that Organizational Behavior issues are highly context-related. In this sense, the course will focus very much on case studies in differen tfirms and countries. For additional input to the discussion in  class, every student is expected to bring personal experiences and illustrations to the classroom. This course will also help students to use recent theories published by researchers in social sciences to feed their thinking about the management of people in organizations.

            LEARNING OUTCOMES
            Through successful completion of this course, students should be able to:

            • demonstrate a basic understanding and knowledge of OB concepts,
            • grasp skills and tools enabling the application of this knowledge to real issues of concern to business and not-for-profit organizations,
            • gain experience in applying management and OB knowledge to issues relevant to business organizations and practicing managers,
            • gain experience to communicate their analyses, conclusions and recommendations in a professional manner,
            • develop their ability to critically analyse, assess, and deal with the managerial and organizational implications of OB issues at different levels of analysis.

          Intercultural management

          HCM : 14.00

          Langue d'enseignement : Anglais

          • Présentation et objectifs pédagogiques

            The objective of this course is to develop students’ cross-cultural awareness (including self-awareness), skills, and practices in order to prepare them for their future role as employees and managers in a multicultural environment.

             

            The course aims to equip students with both theoretical frameworks and practical tools to analyze and understand the behavior of colleagues and partners in various international contexts, and to train students to apply these concepts to topical management issues such as change management.

             

            The focus of the course will be a combination of academic knowledge and experiential learning, with case studies, presentations, class exercises, and discussion sessions.

             

          Leadership & Team management

          HCM : 10.50

          Langue d'enseignement : Anglais

          • Présentation et objectifs pédagogiques

            This course describes what are the key challenges to manage, organize or create an international team.

             

          • Prérequis

            English language to discuss during the conf.call.

             

          Bloc 06 - Gestion des Ressources Humaines à l'international

          ECTS : 8.00

          HCM : 45.50

          Concevoir et mettre en place les domaines d'action incontournables de la GRH  dans un contexte international et en connaître les régulations

          Expatriate management

          ECTS : 3.00

          HCM : 17.50

          Langue d'enseignement : Anglais

          • Présentation et objectifs pédagogiques

            Objective :
            During the course on International Mobility, the student will learn all essentials and certain details in order to be able to understand the stakes of an International Mobility Department.
            The student will learn on employer’s obligations, risks and difficulties encountered.


            Method :
            Presentation of Case Study, to be analysed and solved in a group followed by presentation of facts and anecdotes from EADS assignees’ experience
            Evaluation at the end of each section.

             

          International and comparative labor law

          ECTS : 5.00

          HCM : 28.00

          Langue d'enseignement : Anglais

          • Présentation et objectifs pédagogiques

            AIM
            To address the main issues of labour relations, conflict management and negotiation from an international management perspective.

             

            COURSE DESCRIPTION
            This course provides students with a basic understanding and an overview of the players in the field of labour relations, the key issues and conflicts to be anticipated, monitored or solved through social dialogue and collective bargaining.
            This course will highlight the fact that Labour Relations issues are highly contingent and context-related and contribute to the Companies performance.
            A case study related to Airbus Integration challenges will demonstrate the importance of Labour Relations and positive Employees and Trade Unions relations to manage successfully the challenges that a multinational hi tech Company could face in a highly competitive context.
            An exercise of salary negotiation will be run by the students (Employers and Unions representatives) to put into practice the collective bargaining concepts and experiences shared during the previous sessions.


            LEARNING OUTCOMES
            Through successful completion of this course, students should be able to:

            • demonstrate understanding and knowledge of concepts related to employees relations, conflict management and negotiation: participants, objectives, characteristics, different modes…
            • list the bargaining issues, manage the different stages of collective bargaining and identify the different modes to respond to conflictual situations
            • identify the tools enabling to analyse the social landscape and prevent or solve social issues/conflicts
            • know the skills to be acquired to become an efficient negotiator
            • gain experience to communicate their analyses, conclusions and recommendations in a professional manner

             

          Bloc 07 - Appui à la transformation en contexte professionnel

          ECTS : 14.00

          HTD : 63.00

          Analyser ses actions en situation professionnelle, s’autoévaluer pour améliorer sa pratique dans le cadre d'une démarche qualité

          Conduire un projet (conception, pilotage, coordination d’équipe, mise en œuvre et gestion, évaluation, diffusion) pouvant mobiliser des compétences pluridisciplinaires dans un cadre collaboratif                     

          Team project

          ECTS : 6.00

          HTD : 42.00

          Langue d'enseignement : Anglais

            Internship or professional training contract with Master thesis

            ECTS : 8.00

            Langue d'enseignement : Anglais

            • Présentation et objectifs pédagogiques

              Le stage doit conduire l’étudiant à réaliser un projet visant au diagnostic et au développement de la fonction ressources humaines d’une entreprise privée ou publique ; le projet peut aussi porter sur les méthodes d’intervention d’une société de conseil.

            Other educationnal activities & development

            HTD : 21.00

            Langue d'enseignement : Anglais

              Le Master 2 International Human Resource Management est proposé en formation initiale et alternance (contrat de professionnalisation).

               

              Candidats internes (TSM)

              → titulaire de 240 ECTS

              → titulaire d’une certification en langue anglaise pour les non-anglophones (C1 requis)

              → titulaire d’une certification en langue française pour les non-francophones (C1 requis)

              → étude du dossier de candidature et éventuel entretien (démarche d’orientation active)

               

              Candidats externes (non TSM)

              → titulaire de 240 ECTS

              → titulaire d’une certification en langue anglaise pour les non-anglophones (C1 requis)

              → titulaire d’une certification en langue française pour les non-francophones (C1 requis)

              → étude du dossier de candidature et éventuel entretien

              TSM est une école de management riche de ses enseignants-chercheurs de qualité toujours à l'écoute de leurs étudiants ainsi que des dernières tendances managériales. Les professionnels du secteur qui enseignent, ainsi que le large réseau professionnel de l'école, permettent aux étudiants de jouir d'une éducation qui allie théorie et pratique et de profiter de portes ouvertes pour leur carrière dans les ressources humaines. Dans un monde en mouvement constant, la fonction RH se place au coeur de la transformation digitale et des nouvelles façons de travailler, TSM sait former des professionnels RH prêts à relever ce défi.

              Odile NOLAN - Promo 2015/2016

              Senior Consultante en Change Management - Sopra Steria Consulting

              Les diplômés peuvent exercer des métiers tels que :

              • Responsable RH / Gestion du changement 
              • Consultant junior en RH / Gestion du changement 
              • Responsable de fonction RH (SIRH, expatriation, recrutement, formation, paie, RSE, etc.) 
              • Responsable RH 
              • Collaborateur du DRH 
              • HR Business Partner 

               

              Les diplômés peuvent également poursuivre leurs études par un doctorat en "Human Resource Management and Organisational Behaviour".

               

              Rencontre avec Margot Souillot, diplômée 2020 du Master IHRM, aujourd'hui Responsable RH au Slip français

              Les autres formations

              Licence 3 Gestion des Ressources Humaines (FC & FA)

              Master 1 Management des ressources humaines (FI)

              Master 2 Management des ressources humaines (FI & FA)

              Master 2 Management des Ressources Humaines (FC & FA)

              Master 2 Master of Science in Human Resource management and Organisational Behaviour (parcours recherche)