Publications
-
Articles publiés dans des revues classées
- Saldago, S., C. Vellera, "Vers un effet de traitement paradoxal : les fablabs comme facilitateurs «accidentels » de l’entrepreneuriat des utilisateurs", Innovations - Revue d'Economie et de Management de l'Innovation, 2024, vol. 2, no. 74, pp. 183-210
- Hemonnet-Goujot, A., É. Jouny-Rivier, C. Vellera, "Crowdsourcing innovation challenges: How participants react when their ideas are rejected", Creativity and Innovation Management, Mars 2023, vol. 31, no. 3, pp. 158-173
- Busca, L., J. Grobert, C. Vellera, "Effect of congruent scent diffusion on individual creative fluidity: Mental imagery instruction and iconic stimulus as possible moderators", Creativity and Innovation Management, 2021, vol. 30, no. 3, pp. 511-522
- Hamdi-Kidar, L., C. Vellera, "Triggers entrepreneurship among creative consumers", Journal of Business Research, Novembre 2018, vol. 92, pp. 465-473
- Vellera, C., M.-L. Gavard-Perret, "Identifier les individus créatifs par leur capacité d’imagerie mentale", Décisions Marketing, Juin 2016, vol. 82, no. 2, pp. 17-32
- Vellera, C., M.-L. Gavard-Perret, "Une meilleure compréhension du rôle et du mécanisme d’action des stimulations de l’imagerie mentale dans l’amélioration de la créativité d’utilisateurs « ordinaires »", Recherche et Applications en Marketing, Mars 2016, vol. 31, no. 3, pp. 122-143
-
Chapitres d'ouvrages
- Ruspil, T., C. Vellera, A. Munzel, "L'innovation augmentée par le client : de l’idéation à la diffusion" dans Stratégie clients augmentée., Gilles N’Goala, Virginie Pez-Pérard et Isabelle Prim-Allaz Eds, ISTE editions, pp. 69-89, 2019
- Vellera, C., A. Munzel, V. Textoris, "Décathlon crée sa plateforme digitale internationale de crowdsourcing" dans Les Communautés d’innovation : de la liberté créatrice à l’innovation organisée., B. Sarazin, P. Cohendet, & L. Simon Eds, EMS, Éditions Management et Société, pp. 69-83, 2017
- Vellera, C., É. Vernette, S. Ogawa, "The User Innovation Phenomenon" dans The Elgar Companion to Innovation and Knowledge Creation., H. Bathelt, P. Cohendet, S. Henn & L. Simon Eds, Edward Elgar, pp. 372-391, 2017
-
Congrès internationaux
- Salgado, S., C. Vellera, "Towards a paradoxical treatment effect: are fablabs "accidental" facilitators of user entrepreneurship?" dans Annual European Marketing Academy Conference (EMAC), 2024, Bucharest, Roumanie
- Roth, Y., J.-F. Lemoine, S. Salgado, C. Vellera, "Creative brief attractiveness shaping creative crowdsourcing contest outcomes: a comparison between “top” and “average” contributors" dans EMAC Annual Conference, 2023, Odense, Danemark
- Elmoukhliss, M., E. Le Nagard, C. Vellera, "Determinants of the perceived quality of a creative experience in a group context: The case of Cultura’s thematic creative workshops for adults" dans European Marketing Academy Conference (EMAC), 2021, Madrid, Espagne
- Vellera, C., É. Jouny-Rivier, M. Briffa, "When Crowdsourcing Proposition Rejection Reinforces Brand Relationship" dans Academy of Marketing Science (AMS) Annual Conference, 2019, Vancouver, Canada
- Busca, L., J. Grobert, C. Vellera, "Effet de la diffusion d’une odeur congruente sur la créativité : le rôle modérateur d’une instruction d’imagerie mentale" dans 34ème Congrés International de l'Association Française de Marketing (AFM), 2018, Strasbourg, France
- Jouny-Rivier, É., C. Vellera, "Non sélection des contributeurs à un challenge de crowdsourcing : Quels effets sur leurs réponses attitudinales et intentions comportementales à l’égard de la marque commanditaire ?" dans 34ème Congrés International de l'Association Française de Marketing (AFM), 2018, Strasbourg, France
- Gavard-Perret, M.-L., C. Vellera, "La présence d'exemples dans les briefs créatifs : source d'amélioration de la production créative, du rôle personnel perçu et du plaisir ?" dans 33ème Congrès International de l'Association Française de Marketing (AFM), 2017, Tours-Orléans, France
- Vellera, C., M.-L. Gavard-Perret, "A better understanding of the role and underlying mechanism of stimulating mental imagery in improving the creativity of “ordinary” users" dans 45th Academy of Marketing Science (AMS) Annual Conference, 2017, San Diego, USA
- Gavard-Perret, M.-L., M.-C. Wilhelm, C. Vellera, "L’influence de la forme donnée à un test de concept sur son attractivité – explication par l’imagerie mentale" dans 32ème Congrès International de l'Association Française du Marketing (AFM), 2016, Lyon, France
- Borau, S., L. Hamdi-Kidar, C. Vellera, ""To be or not to be in the ad?” Quelle stratégie publicitaire pour promouvoir un produit co-créé avec les consommateurs ?" dans 32ème Congrès de l’Association Française du Marketing (AFM), 2016, Lyon, France
- Vellera, C., M.-L. Gavard-Perret, "Stimuler les capacités créatives des utilisateurs enrôlés dans des processus de cocréation: l’effet du type de stimulation de l’activité d’imagerie mentale" dans 31ème Congrès International de l’Association Française du Marketing (AFM), 2015, Marrakech, Maroc
-
Colloques, conférences, workshops
- Ma, M.-L., J. Cloarec, C. Vellera, "The Impact of a Chinese museum’s cultural and creative products designed by users on design outputs and outcomes" dans 28th Innovation and Product Development Management Conference (IPDMC), 2021, Milan, Italie
- Hamdi-Kidar, L., C. Vellera, A. Vieugué, "Helpful or painful: the role of online creative marketplaces in the development of female end-user entrepreneurship" dans 17th International Open and User Innovation Conference, Utrecht University School of Economics, 2019, Pays-Bas
- Jouny-Rivier, É., C. Vellera, "The bright side of crowdsourcing contest rejections on contributors’ attitudinal and behavioral responses toward the brand" dans 15th International Open and User Innovation Conference, Innsbruck University, 2017, Innsbruck, Autriche
- Jouny-Rivier, É., C. Vellera, ""Submission rejected? Ok, it’s over for me” - Exploring emotional feelings and behaviors of loser co-creators to a crowdsourcing contest" dans 24th Innovation and Product Development Management Conference (IPDMC), 2017, Reykjavik, Islande
- Vellera, C., M.-L. Gavard-Perret, "The Role of mental imagery in improving user creativity" dans 14th International Open and User Innovation Conference, Harvard Business School, 2016, Boston, USA
- Jouny-Rivier, É., C. Vellera, "Sorry, your creation is rejected… How should platforms and brands manage loser co-creators to crowdsourcing contests?" dans 14th International Open and User Innovation Conference, Harvard Business School, 2016, Boston, USA
- Borau, S., L. Hamdi-KIdar, C. Vellera, ""To be or not to be in the ad?" Which advertising strategy to promote a co-created product with users" dans 14th International Open and User Innovation Conference, Harvard Business School, 2016, Boston, USA
-
Émissions radio, TV, presse écrite
- Vellera, C., S. Suaudeau - "[Dans mon cours] La visée professionnalisante comme moteur pédagogique essentiel" - 2019, Monde des Grandes Écoles et Universités, France
- Vellera, C. - "Les clients passent à l’action." - 2017, 20 Minutes
- Vellera, C. - "Le futur est dans la participation." - 2017, 20 Minutes
- Vellera, C., L. Hamdi-Kidar - "Co-création : le "oui mais" des consommateurs." - 2017, LSA Commerce & Consommation
- Vellera, C. - "Interview : Consommateurs et créateurs à la fois." - 2017, Comprendre pour entreprendre
- Vellera, C. - "Des consommateurs inventifs" - 2015, Le Monde, supplément "Idées"