Formations

Licence 2 Bachelor of Science in Global Management (FI)

Formation initiale Formation enseignée en anglais

contact

Nathalie BÉNET
Responsable pédagogique

Aurore CROCHU
Responsable administratif-ve

bachelor@tsm-education.fr

candidature

Les candidatures pour l'année 2022-2023 ne sont plus acceptées. Les candidats ayant postulé seront contactés par TSM à partir du 15 juin 2022.

Les candidatures pour l'année 2023-2024 seront acceptées sur notre site à partir de janvier 2023. En attendant, inscrivez-vous à la newsletter pour recevoir des informations sur la formation.
 

S'abonner à la newsletter

label contrôlé par l&aposEtat    France Compétences RNCP

Code RNCP : 35924

Le Bachelor of Science (BSc) in Global Management est un programme de trois ans à plein temps dispensé en présentiel, pour un total de 180 ECTS, enseigné entièrement en anglais, avec une admission chaque année en automne.

Ce programme généraliste de premier cycle en management global combine des bases académiques rigoureuses dans tous les domaines de la gestion avec des aperçus pratiques du monde professionnel. Après le BSc, les étudiants peuvent continuer en Master à TSM ou ailleurs dans le monde.

Le BSc vise à :

  • fournir de solides bases théoriques, analytiques et techniques en management afin d’apporter des solutions à des problèmes mondiaux,
  • encourager les étudiants à apprendre aussi bien à l'intérieur qu’à l'extérieur de la salle de classe,
  • faire travailler ensemble une communauté internationale dynamique et collaborative, d’enseignants, d’étudiants, d’anciens élèves, d’entreprises partenaires et de partenaires internationaux,
  • avoir des diplômés dotés de fortes aptitudes personnelles, interpersonnelles et multiculturelles,
  • développer rigueur scientifique, esprit d'analyse et conscience éthique chez les étudiants

La philosophie éducative du programme est en trois phases : Éveiller (1ère année), Développer (2ème année), Accélérer (3ème année).

Au cours de la première année, les étudiants suivent des cours sur : les principes fondamentaux des sciences de la gestion ; les institutions internationales ; les systèmes politiques comparés. D’autres cours fondamentaux complètent ces cours introductifs tels que la comptabilité, la finance, le marketing et l’économie d'entreprise.

En deuxième année, l'accent est mis sur les perspectives alternatives et les contextes spécifiques de l'innovation, de la gestion de projet, de la géopolitique, de la gouvernance et de l'environnement juridique. Cela permet aux étudiants d'acquérir une compréhension de l'entrepreneuriat et du développement durable.

En troisième année, les étudiants approfondissent les modèles théoriques et les compétences analytiques pour leur permettre d'affiner leur esprit critique.

Au cours des trois années du programme BSc, les étudiants doivent passer un semestre ou une année à l'étranger dans l'une des universités partenaires de TSM.

 

Pour connaître les frais de scolarité pour suivre cette formation, veuillez consulter la section "Coût des études" sur cette page.

UE01 Leadership for sustainable change

ECTS : 3.00

HCM : 21.00

Langue d'enseignement : Anglais

    UE02 Geopolitics

    ECTS : 3.00

    HCM : 21.00

    Langue d'enseignement : Anglais

    • Objectifs pédagogiques
      • Understand the general framework, history and methods of geopolitics
      • Identify the main theories of International Relations
      • Understand the main concepts of geopolitics (power, space, security, cooperation)
      • Implement the theories and the methods of geopolitics
    • Prérequis

      No prerequisites

    UE03 Project management

    ECTS : 3.00

    HCM : 21.00

    Langue d'enseignement : Anglais

    • Objectifs pédagogiques

      At the end of this course, you will be able to:

      • define what project management is and explain its general principles
      • use your understanding of project management principles to examine real projects’ features
      • discuss the features of the project manager’s job
      • develop an original project and appraise its process
    • Prérequis

      None.

    UE04 Entrepreneurship and innovation

    ECTS : 3.00

    HCM : 21.00

    Langue d'enseignement : Anglais

    • Objectifs pédagogiques

      At the end of this course, students will be able to:

      • Provide a deep understanding of the fundamentals of entrepreneurship and innovation.
      • Provide a deep understanding of the full entrepreneurial and innovation processes.
      • Provide a deep understanding of key challenges for growing start-ups.
      • Determine and validate opportunities for innovative business ideas.
      • Practice work team.
    • Prérequis

      None.

    UE06 Econometrics for business economics

    ECTS : 3.00

    HCM : 21.00

    Langue d'enseignement : Anglais

      UE07 Languages

      ECTS : 4.00

      HCM : 30.00

      Mandarin

      ECTS : 2.00

      HTD : 15.00

      Langue d'enseignement : Chinois (mandarin)

        Spanish

        ECTS : 2.00

        HTD : 15.00

        Langue d'enseignement : Espagnol

          German

          ECTS : 2.00

          HTD : 15.00

          • Objectifs pédagogiques

            This course presents basic statistical thinking and data analysis techniques for decision-making under uncertainty, as applied in management and economics. It does not dwell on the details of computation, its main focus is on understanding a few statistical concepts and methods for interpreting data. It includes computer analysis of data.

            By the end of the course, students should be able to produce and interpret graphical displays and numerical summaries of data, perform basic statistical hypothesis testing as well as simple regression analysis.

          • Prérequis

            Basic probability theory. Classical discrete and continuous distributions.

          UE07 Learn whatever you want, wherever you want

          ECTS : 6.00

          Langue d'enseignement : Anglais

            UE08 International training project

            ECTS : 3.00

            Langue d'enseignement : Anglais

            • Objectifs pédagogiques

              By the end of the course, learners will be able to:

              • Make use of a toolkit for international internship and job search
              • Manage their e-reputation on the internet and LinkedIn
              • Present themselves quickly to be convincing towards recruiters (elevator pitch)

               

              The purpose of this course is to provide the student with the necessary preliminary information and skills to display a professional ethical attitude. In order to provide a useful treatment of these topics, students will attend several workshops.

               

            • Prérequis

              None.

            UE09 Human Resource Management

            ECTS : 3.00

            HCM : 21.00

            Langue d'enseignement : Anglais

              UE10 Management Control

              ECTS : 3.00

              HCM : 21.00

              Langue d'enseignement : Anglais

                UE11 Marketing and customer relationship management

                ECTS : 3.00

                HCM : 21.00

                Langue d'enseignement : Anglais

                • Objectifs pédagogiques

                  Presentation

                  This course aims at explaining the challenges in strategic, analytic and operational (e)Customer Relationship Management (CRM) in digital environments.
                  (e-)Customer Relationship Management (CRM) is a widely implemented strategy for managing a firm’s interactions with its customers. It involves using (digital) (IT) technologies to collect and analyze customer big data to personalize the firm-client relationships. eCRM furthermore involves using technologies to organize, automate, and synchronize business, marketing, service and sales processes. The topics to be addressed cover strategic, analytic and operational (e-)Customer Relationship Management (CRM), personalization, loyalty strategies, service recovery, as well as
                  emerging consumer behaviors in digital environments.


                  Intended learning outcomes

                  After the course, students should be able to :

                  • define conceptual foundations of (e)-customer relationship management
                  • identify the key elements of a customer-driven marketing strategy
                  • recognize (digital) influences of customer value building on firm’s outputs
                  • formulate loyalty marketing and CRM strategies for creating value to customers
                  • appraise drivers of (e)-customer relationship management effectiveness
                  • define metrics indicators of customer relationship performance
                  • use marketing databases in order to compute individual metrics of customer relationship performance define customer retention strategies
                  • integrate digital technologies as well as Web 2.0 tools to establish an (e-) CRM approach with closer and more personalized relationships with their customers.
                • Prérequis

                  The (e-)Customer Relationship Management (CRM) course needs basic knowledge in Marketing Management. An at least introductive course in Marketing Management should have been attended during the former education of the students.

                UE12 Mind, machines and morality

                ECTS : 3.00

                HCM : 21.00

                Langue d'enseignement : Anglais

                  UE13 Governance and legal environment

                  ECTS : 3.00

                  HCM : 21.00

                  Langue d'enseignement : Anglais

                    UE14 Introduction to data science

                    ECTS : 3.00

                    HCM : 21.00

                    Langue d'enseignement : Anglais

                    • Objectifs pédagogiques

                      This course aims at giving students the essentials of Information technology for management. An overview of the role of information systems in organizations is presented, and useful computer tools for management are put in practice.

                    • Prérequis

                      Computer basics.

                    UE15 Research methodology

                    ECTS : 3.00

                    HCM : 21.00

                    Langue d'enseignement : Anglais

                    • Objectifs pédagogiques
                      • Define a data collection plan
                      • Explain how to search empirical secondary data
                      • List the criteria to assess (web based) source relevance
                      • Explain how to perform a (simple) content analysis
                      • Recall the key points regarding the writing of an empirical findings report
                    • Prérequis

                      BSc.1 Research methodology course.

                    UE16 Languages

                    ECTS : 4.00

                    HTD : 32.00

                    Mandarin

                    ECTS : 2.00

                    HTD : 15.00

                    Langue d'enseignement : Chinois (mandarin)

                    • Objectifs pédagogiques

                      The objective of the game is to help students improving their understanding related to firms’ functioning and train them to real-life decision-making in organizations.

                      To this aim, students will work in group and use the knowledge gained in the other courses of the Bachelor to solve realistic organizational problems. In so doing, students will acquire a global vision of company management and learn to take coherent decisions taking into account the competitive environment and market analyses.

                      At the end of this course, students will be able to deal with a complex environment, and to process numerous and various information to take strategic decisions. The aim is to improve students’ interpretive skills, their ability to foresee financial evolutions and adapt to market ones, and their facility for teamwork. Finally, students will develop their understanding of the interactions between companies’ different departments and of the impact of external environment on performance.

                    • Prérequis

                      It is necessary to have followed the other courses of the Bachelor (organizational behavior, finance, financial controlling, marketing, strategic diagnosis, information technology for management, etc.) to have the knowledge necessary to play the game.

                    Spanish

                    ECTS : 2.00

                    HTD : 15.00

                    Langue d'enseignement : Espagnol

                      German

                      ECTS : 2.00

                      HTD : 15.00

                        UE17 Business Game, Level 2

                        ECTS : 2.00

                        HCM : 1.50

                        HTD : 15.00

                        Langue d'enseignement : Anglais

                          UE18 TSM Green Entrepreneurship project

                          ECTS : 4.00

                          HCM : 3.00

                          Langue d'enseignement : Anglais

                            UE19 Information skills

                            ECTS : 1.00

                            HTD : 9.00

                            Langue d'enseignement : Anglais

                              Conditions d’admission :

                              • • Obtention de 60 ECTS
                                • • Le BSc étant entièrement enseigné en anglais, les candidats doivent attester d'un niveau d'anglais CECRL (Cadre Européen Commun de Référence pour les Langues) au moyen d'une certification.
                                  Liste des certifications en langue anglaise acceptées
                                  • • Exceptions :
                                    • - Les candidats titulaires d'un passeport de l'un des pays suivants sont exemptés des tests : Australie, Canada, Irlande, Nouvelle-Zélande, Royaume-Uni ou États-Unis d'Amérique.
                                    • - Les candidats ayant effectué la totalité de leurs études secondaires en anglais dans l'un des pays suivants : Australie, Canada (à l'exception du Québec), Irlande, Nouvelle-Zélande, Royaume-Uni ou États-Unis d'Amérique.
                                  • • Une attention particulière sera accordée aux notes en mathématiques

                                   

                                  Documents pour le dossier de candidature :

                                  • Relevé de notes du baccalauréat et du cursus universitaire
                                  • Test d’anglais
                                  • CV 
                                  • Interview pré-enregistrée (pour les candidats pré-sélectionnés uniquement)
                                  • Lettre de recommandation en français ou en anglais
                                  • Lettre de motivation en anglais
                                  • Copie de la CNI ou du passeport

                                 

                                Évaluation des dossiers de candidature :

                                • Qualité générale du dossier : 25%
                                • Compétences en mathématiques : 25%
                                • Maîtrise de l'anglais : 25%
                                • Motivation : 25 %

                                 

                              Témoignage étudiant à venir

                              Les autres formations

                              Licence 1 Bachelor of Science in Global Management (FI)

                              Licence 3 Bachelor of Science in Global Management (FI)