Formations

Licence 2 Bachelor of Science in Global Management (FI)

Formation initiale Formation enseignée en anglais

contact

Nathalie BÉNET
Responsable pédagogique

Aurore CROCHU
Responsable administratif-ve

bachelor@tsm-education.fr

candidature

Les candidatures pour l'année 2022-2023 ne sont plus acceptées. Les candidats ayant postulé seront contactés par TSM à partir du 15 juin 2022.

Les candidatures pour l'année 2023-2024 seront acceptées sur notre site à partir de janvier 2023. En attendant, inscrivez-vous à la newsletter pour recevoir des informations sur la formation.


 

S'ABONNER À LA NEWSLETTER

label contrôlé par l&aposEtat    France Compétences RNCP

Code RNCP : 35924

Le Bachelor of Science (BSc) in Global Management est un programme de trois ans à plein temps dispensé en présentiel, pour un total de 180 ECTS, enseigné entièrement en anglais, avec une admission chaque année en automne.

Ce programme généraliste de premier cycle en management global combine des bases académiques rigoureuses dans tous les domaines de la gestion avec des aperçus pratiques du monde professionnel. Après le BSc, les étudiants peuvent continuer en Master à TSM ou ailleurs dans le monde.

Le BSc vise à :

  • fournir de solides bases théoriques, analytiques et techniques en management afin d’apporter des solutions à des problèmes mondiaux,
  • encourager les étudiants à apprendre aussi bien à l'intérieur qu’à l'extérieur de la salle de classe,
  • faire travailler ensemble une communauté internationale dynamique et collaborative, d’enseignants, d’étudiants, d’anciens élèves, d’entreprises partenaires et de partenaires internationaux,
  • avoir des diplômés dotés de fortes aptitudes personnelles, interpersonnelles et multiculturelles,
  • développer rigueur scientifique, esprit d'analyse et conscience éthique chez les étudiants

La philosophie éducative du programme est en trois phases : Éveiller (1ère année), Développer (2ème année), Accélérer (3ème année).

Au cours de la première année, les étudiants suivent des cours sur : les principes fondamentaux des sciences de la gestion ; les institutions internationales ; les systèmes politiques comparés. D’autres cours fondamentaux complètent ces cours introductifs tels que la comptabilité, la finance, le marketing et l’économie d'entreprise.

En deuxième année, l'accent est mis sur les perspectives alternatives et les contextes spécifiques de l'innovation, de la gestion de projet, de la géopolitique, de la gouvernance et de l'environnement juridique. Cela permet aux étudiants d'acquérir une compréhension de l'entrepreneuriat et du développement durable.

En troisième année, les étudiants approfondissent les modèles théoriques et les compétences analytiques pour leur permettre d'affiner leur esprit critique.

Au cours des trois années du programme BSc, les étudiants doivent passer un semestre ou une année à l'étranger dans l'une des universités partenaires de TSM.

 

Pour connaître les frais de scolarité pour suivre cette formation, veuillez consulter la section "Coût des études" sur cette page.

UE01 Leadership for sustainable change

ECTS : 3.00

HCM : 21.00

Langue d'enseignement : Anglais

    UE02 Geopolitics

    ECTS : 3.00

    HCM : 21.00

    Langue d'enseignement : Anglais

      UE03 Project management

      Langue d'enseignement : Anglais

        UE04 Entrepreneurship and innovation

        ECTS : 3.00

        HCM : 21.00

        Langue d'enseignement : Anglais

          UE05 Governance and legal environment

          ECTS : 3.00

          HCM : 21.00

          Langue d'enseignement : Anglais

            UE06 Econometrics for business economics

            ECTS : 3.00

            HCM : 21.00

            Langue d'enseignement : Anglais

              UE07 Languages

              ECTS : 4.00

              HCM : 30.00

              Mandarin

              ECTS : 2.00

              HTD : 15.00

              Langue d'enseignement : Chinois (mandarin)

                Spanish

                ECTS : 2.00

                HTD : 15.00

                Langue d'enseignement : Espagnol

                  German

                  ECTS : 2.00

                  HTD : 15.00

                  • Présentation et objectifs pédagogiques

                    This course presents basic statistical thinking and data analysis techniques for decision-making under uncertainty, as applied in management and economics. It does not dwell on the details of computation, its main focus is on understanding a few statistical concepts and methods for interpreting data. It includes computer analysis of data.

                    By the end of the course, students should be able to produce and interpret graphical displays and numerical summaries of data, perform basic statistical hypothesis testing as well as simple regression analysis.

                  • Prérequis

                    Basic probability theory. Classical discrete and continuous distributions.

                  UE08 International training project

                  ECTS : 3.00

                  Langue d'enseignement : Anglais

                  • Présentation et objectifs pédagogiques

                    A) Course overview

                    It is a personalized project: it means it could be a humanitarian mission, a societal engagement, a micro virtual internship.

                    It could be either in France or abroad. For international students it could be a humanitarian mission or a societal engagement in your home country.

                    The minimum duration is 4 weeks (except for virtual internship: in that case it could be shorter).

                    Micro-internships are short-term, professional assignments that are similar to those given to new hires or interns. They usually consist of 5 to 40 hours of work and can occur any time of year. They are highly specific and project-based positions. Virtual means that, for example, you can be based in Toulouse and working for a company based anywhere on earth.

                    Note: if you want to cumulate this social impact project with a summer internship, it is also possible if, and only if, the topic is linked to social or societal issues (please check the SDGs list). In that case it could be an up to 3-month internship (in France or abroad).

                     

                    B) Knowledge, understanding and cognitive objectives

                    By the end of the course, learners will be able to:

                    • Summarize main features of a SDGs topic
                    • Reflect on ethical, responsible, and sustainable issues linked to the topic
                    • Appraise the international perspective and/or issues linked to the topic

                     

                    C) Skills and attitudes

                    By the end of the course, learners will be able to:

                    • Display respectful teamwork
                    • Listen to others with respect
                    • Display a professional commitment to ethical and responsible practices on a daily basis

                     

                    Link to the programme

                    The module is positioned at the end of the first year of the BSc in Global Management. The knowledge acquired with this project will help students to build a relevant ethical, responsible, and sustainable understanding of issues linked to SDGs and allow students to rely on this knowledge to engage with business courses during the second and the third year of the BSc.

                  • Prérequis

                    None.

                  UE09 Human Resource Management

                  ECTS : 3.00

                  HCM : 21.00

                  Langue d'enseignement : Anglais

                    UE10 Management Control

                    ECTS : 3.00

                    HCM : 21.00

                    Langue d'enseignement : Anglais

                      UE11 Marketing and customer relationship management

                      ECTS : 3.00

                      HCM : 21.00

                      Langue d'enseignement : Anglais

                      • Présentation et objectifs pédagogiques

                        Presentation

                        This course aims at explaining the challenges in strategic, analytic and operational (e)Customer Relationship Management (CRM) in digital environments.
                        (e-)Customer Relationship Management (CRM) is a widely implemented strategy for managing a firm’s interactions with its customers. It involves using (digital) (IT) technologies to collect and analyze customer big data to personalize the firm-client relationships. eCRM furthermore involves using technologies to organize, automate, and synchronize business, marketing, service and sales processes. The topics to be addressed cover strategic, analytic and operational (e-)Customer Relationship Management (CRM), personalization, loyalty strategies, service recovery, as well as
                        emerging consumer behaviors in digital environments.


                        Intended learning outcomes

                        After the course, students should be able to :

                        • define conceptual foundations of (e)-customer relationship management
                        • identify the key elements of a customer-driven marketing strategy
                        • recognize (digital) influences of customer value building on firm’s outputs
                        • formulate loyalty marketing and CRM strategies for creating value to customers
                        • appraise drivers of (e)-customer relationship management effectiveness
                        • define metrics indicators of customer relationship performance
                        • use marketing databases in order to compute individual metrics of customer relationship performance define customer retention strategies
                        • integrate digital technologies as well as Web 2.0 tools to establish an (e-) CRM approach with closer and more personalized relationships with their customers.
                      • Prérequis

                        The (e-)Customer Relationship Management (CRM) course needs basic knowledge in Marketing Management. An at least introductive course in Marketing Management should have been attended during the former education of the students.

                      UE12 Mind, machines and morality

                      ECTS : 3.00

                      HCM : 21.00

                      Langue d'enseignement : Anglais

                        UE13 Introduction to data science

                        ECTS : 3.00

                        HCM : 21.00

                        Langue d'enseignement : Anglais

                        • Présentation et objectifs pédagogiques

                          This course aims at giving students the essentials of Information technology for management. An overview of the role of information systems in organizations is presented, and useful computer tools for management are put in practice.

                        • Prérequis

                          Computer basics.

                        UE14 Research methodology

                        ECTS : 3.00

                        HCM : 21.00

                        Langue d'enseignement : Anglais

                          UE15 Languages

                          ECTS : 4.00

                          HTD : 32.00

                          Mandarin

                          ECTS : 2.00

                          HTD : 15.00

                          Langue d'enseignement : Chinois (mandarin)

                          • Présentation et objectifs pédagogiques

                            The objective of the game is to help students improving their understanding related to firms’ functioning and train them to real-life decision-making in organizations.

                            To this aim, students will work in group and use the knowledge gained in the other courses of the Bachelor to solve realistic organizational problems. In so doing, students will acquire a global vision of company management and learn to take coherent decisions taking into account the competitive environment and market analyses.

                            At the end of this course, students will be able to deal with a complex environment, and to process numerous and various information to take strategic decisions. The aim is to improve students’ interpretive skills, their ability to foresee financial evolutions and adapt to market ones, and their facility for teamwork. Finally, students will develop their understanding of the interactions between companies’ different departments and of the impact of external environment on performance.

                          • Prérequis

                            It is necessary to have followed the other courses of the Bachelor (organizational behavior, finance, financial controlling, marketing, strategic diagnosis, information technology for management, etc.) to have the knowledge necessary to play the game.

                          Spanish

                          ECTS : 2.00

                          HTD : 15.00

                          Langue d'enseignement : Espagnol

                            German

                            ECTS : 2.00

                            HTD : 15.00

                              UE16 Business Game, Level 2

                              ECTS : 2.00

                              HCM : 1.50

                              HTD : 15.00

                              Langue d'enseignement : Anglais

                                UE17 Learn whatever you want, wherever you want

                                ECTS : 6.00

                                Langue d'enseignement : Anglais

                                  UE18 TSM Green Entrepreneurship project

                                  ECTS : 4.00

                                  HCM : 3.00

                                  Langue d'enseignement : Anglais

                                    UE19 Information skills

                                    ECTS : 1.00

                                    HTD : 9.00

                                    Langue d'enseignement : Anglais

                                      Conditions d’admission :

                                      • • Obtention de 60 ECTS
                                        • • Le BSc étant entièrement enseigné en anglais, les candidats doivent attester d'un niveau d'anglais CECRL (Cadre Européen Commun de Référence pour les Langues) au moyen d'une certification. La certification ne doit pas dater de plus de deux ans au moment de la candidature. Tests acceptés :
                                            • - TOEFL (sauf version ITP)
                                            • - TOIEC (sauf Bridge)
                                            • - Cambridge First Certificate
                                            • - Cambridge Advanced Certificate
                                            • - Cambridge Proficiency Certificate
                                            • - IELTS (Academic)
                                          • • Exceptions :
                                            • - Les candidats titulaires d'un passeport de l'un des pays suivants sont exemptés des tests : Australie, Canada, Irlande, Nouvelle-Zélande, Royaume-Uni ou États-Unis d'Amérique.
                                            • - Les candidats ayant effectué la totalité de leurs études secondaires en anglais dans l'un des pays suivants : Australie, Canada (à l'exception du Québec), Irlande, Nouvelle-Zélande, Royaume-Uni ou États-Unis d'Amérique.
                                          • • Une attention particulière sera accordée aux notes en mathématiques

                                           

                                          Documents pour le dossier de candidature :

                                          • Relevé de notes du baccalauréat et du cursus universitaire
                                          • Test d’anglais
                                          • CV 
                                          • Interview pré-enregistrée (pour les candidats pré-sélectionnés uniquement)
                                          • Lettre de recommandation en français ou en anglais
                                          • Lettre de motivation en anglais
                                          • Copie de la CNI ou du passeport

                                         

                                        Évaluation des dossiers de candidature :

                                        • Qualité générale du dossier : 25%
                                        • Compétences en mathématiques : 25%
                                        • Maîtrise de l'anglais : 25%
                                        • Motivation : 25 %

                                         

                                      Témoignage étudiant à venir

                                      Les autres formations

                                      Licence 1 Bachelor of Science in Global Management (FI)

                                      Licence 3 Bachelor of Science in Global Management (FI)