Publications
-
Articles publiés dans des revues classées
- Destoumieux, L., J. Grobert, É. Vernette, "No more taboos for young people? sex and death in provocative advertisement", Journal of Marketing Trends, Décembre 2022, vol. 8, no. 1, pp. 2-15
- Ardelet, C., N. Fleck, J. Grobert, "When a clean scent soothes the soul: Developing a positive attitude toward sharing service space with strangers", Journal of Retailing and Consumer Services, Septembre 2022, vol. 68, no. 103051
- Grobert, J., C. Cuny, M. Fornerino, "Time to embrace change: A longitudinal study of logo change in a higher education institution", Décisions Marketing, Janvier 2022, vol. 105, no. 1, pp. 33-53
- Busca, L., J. Grobert, C. Vellera, "Effect of congruent scent diffusion on individual creative fluidity: Mental imagery instruction and iconic stimulus as possible moderators", Creativity and Innovation Management, 2021, vol. 30, no. 3, pp. 511-522
- Grobert, J., C. Massa, "Quand le logo olfactif reflète les valeurs de la marque : une application dans le secteur des services", Décisions Marketing, 2019, vol. 93, pp. 71-92
- Grobert, J., C. Cuny, M. Fornerino, "Surprise ! we changed the logo", Journal of Product and Brand Management, 2016, vol. 25, no. 3, pp. 239-246
-
Chapitres d'ouvrages
- Grobert, J., "Cas d'entreprise, la création d'un logo olfactif, cas du Crédit Agricole Centre-Est" dans Marketing sensoriel et expérientiel du point de vente., S. Rieunier, & al Eds, Dunod, pp. 132-134, 2017
-
Congrès internationaux
- Grobert, J., A. Duhin, N. Adam, A. Bouvet, ""It's hot in this streetcar", or how sensory marketing could help change users' thermal perceptions" dans International Marketing Trends Conference, 2024, Venise, Italie
- Grobert, J., É. Vernette, L. Destoumieux, "From compliance to internalization: how to make provocative ads effective?" dans AMA Summer conference, 2023, San Francisco, USA
- Grobert, J., É. Vernette, L. Destoumieux, "L'usage du tabou auprès des digital natives : le choc, c'est les autres !" dans XXXIXème congrès international de l'AFM, 2023, Vannes, France
- Radanielina-Hita, M. L., J. Grobert, Y. Grégoire, "Marketing-based initiatives to prevent radicalization: Proposing guidelines for public policy" dans AMA Winter Conference, 2021
- Destoumieux, L., É. Vernette, J. Grobert, "Taboo new representations and modalities: an application to advertising provocation" dans International Marketing Trends Conference, 2021
- Radanielina-Hita, M. L., K. Millett, J. Grobert, "Using social marketing to prevent young Westerners' vulnerability toward violent radicalization" dans AMA Marketing and Public Policy Conference, 2018, Colombus, USA
- Busca, L., J. Grobert, C. Vellera, "Effet de la diffusion d’une odeur congruente sur la créativité : le rôle modérateur d’une instruction d’imagerie mentale" dans 34ème Congrés International de l'Association Française de Marketing (AFM), 2018, Strasbourg, France
- Cuny, C., M. Fornerino, J. Grobert, "Are two years enough for a successful radical logo change?" dans 20th Academy of Marketing Science World Marketing (AMS), 2017, Christchurch, Nouvelle Zélande
- Ardelet, C., N. Fleck, J. Grobert, "Une odeur de propre dans les gares : quel impact sur la propreté, la sécurité perçues et la satisfaction des usagers ?" dans 33ème Congrès International de l'Association Française de Marketing (AFM), 2017, Tours-Orléans, France
- Grobert, J., C. Massa, "Smells like bank spirit" dans 45th Annual Conference of the European Marketing Academy (EMAC), 2016, Oslo, Norvège
- Grobert, J., A. Helme-Guizon, "Using sensory marketing in banking sector,or how to attract consumers back" dans International Marketing Trends Conference, 2016, Venice, Italie
- Grobert, J., M. Fornerino, C. Cuny, "Oh mon dieu, ils ont changé le logo !!!" dans 31ème Congrès International de l’Association Française du Marketing (AFM), 2015, Marrakech, Maroc
-
Colloques, conférences, workshops
- Destoumieux, L., J. Grobert, "Les femmes, influençables et plus sensibles aux tabous ? impact normatif du groupe lors de l’évaluation individuelle de publicités provocantes sexualisant le corps féminine" dans 19èmes Journées Normandes de Recherche sur la Consommation. Conférence en distanciel, 2020
- Radanielina-Hita, M. L., J. Grobert, C. Chirine, Y. Grégoire, S. Sénécal, "Preventing youth's online violent radicalization" dans Transformative Consumer Research Conference, Mai, 2019, Tallahassee, USA
- Cuny, C., M. Fornerino, J. Grobert, "How do logos’ colors and shapes impact perceived service quality and recommendation intention through brand personality mediation?" dans 12th Global Brand Conference, "Sensory branding", Linnaeus University School of Business and Economics, 2017, Kalmar, Suède
- Cuny, C., J. Grobert, M. Fornerino, "How risky is a radical logo change for brand attachment?" dans 11th Global Brand Conference, 2016, Bradford, Royaume-Uni
- Cuny, C., M. Fornerino, J. Grobert, "Updating logo: Impact of seniority with the brand, brand attachment and surprise on logo perception" dans 10th Global Brand Conference, 2015, Turku, Finlande
-
Émissions radio, TV, presse écrite
- Grobert, J. - "Marketing sensoriel / Bien-être : de la quête marchande à la quête de sens" - 2023, Monde des Grandes Écoles et Universités, France
- Grobert, J. - "Marketing olfactif : comment les marques vous mènent par le bout du nez" - 2021, Journal télévisé de 20H de TF1, France
- Grobert, J. - "Marketing olfactif : votre nez vous pousse (aussi) à consommer" - 2021, La Dépêche, France
- Grobert, J. - "[DMC] Dans mon cours, l’application en tant que pédagogie à part entière" - 2020, Monde des Grandes Écoles et Universités, France
- Grobert, J. - "Pourquoi le marché lyonnais de la parfumerie sent bon la croissance." - 2017, Le Progrès
- Grobert, J. - "Merchandising sensoriel, du sens à l’expérience client." - 2017, Le Nouvel Economiste
- Grobert, J. - "Interview sur ses travaux de recherche sur le marketing olfactif." - 2017, France Info
- Grobert, J. - "Le marketing olfactif ou le savant mélange des odeurs pour une expérience client unique." - 2017, GPO Magazine
- Grobert, J. - "Le marketing olfactif, un savant mélange pour une satisfaction client top." - 2017, Marketing Professionnel
- Grobert, J. - "Quand les gares sentent le propre..." - 2017, Comprendre pour entreprendre
- Grobert, J. - "Quand les marques soignent le parfum d'ambiance." - 2017, Les Echos
- Grobert, J. - "Les banques se mettent aux parfums" - 2015, Le Monde, supplément "Idées"
- Grobert, J. - "Le Crédit agricole Centre Est lance son parfum" - 2015, Interview BFMbusiness
- Grobert, J. - "Le Crédit agricole Centre Est lance son parfum" - 2015, Le Figaro Économie
- Grobert, J. - "Emosens met le Crédit Agricole Centre-Est au parfum" - 2015, Le Progrès